Historie klarinetu v kostce část 2


Sdílejte tento článek:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Pin on Pinterest0
  1. Vývoj klarinetu před reformou I. Müllera

Český klarinetista Josef Beer (1744 – 1811), působící v Paříži, přidal kolem roku 1770 čtvrtou klapku fis (cis2) a pátou gis (dis2) ve spolupráci s brunšvickým nástrojařem Bertholdem Fritzem. Na tento pětiklapkový klarinet hráli Josef Beer a Franz Tausch (1762-1817) své klarinetové skladby a stejně tak koncerty Jana Václava a Karla Stamice

Snímek obrazovky 2014-07-08 v 9.51.00

Pětiklapkový klarinet

V roce 1791 (rok Mozartovy smrti) přidává pařížský virtuos Xavier Lefévre (1763 – 1829) ve spolupráci s nástrojařem Baumannem šestou klapku cis1 (gis2). O šestiklapkovém nástroji však najdeme zmínku již mnohem dříve. Benjamin Franklin se ve své „Autobiography“ (1788) zmiňuje, že slyšel v roce 1756 hrát na šestiklapkový klarinet ve městě Bethlehem v Pennsylvánii. Jestliže považujeme Franklinovu poznámku za pravdivou, musel šestou klapku přidat někdo jiný před Lefévrem.

Snímek obrazovky 2014-07-08 v 9.51.08

Šestiklapkový klarinet

Nezávisle na něm přidali tutéž klapku cis1 (gis2) vídeňští klarinetisté, bratři Anton a Johann Stadlerové. Anton Stadler byl ve své době vynikající virtuos na klarinet a basetový roh. Po vzoru basetového rohu si nechal u vídeňského nástrojaře Lotze postavit klarinet s rozsahem až po hluboké C v ladění B. (Mozart: fragment kvinteta B-dur, Cosi fan tutte, La Clemenza di Tito), později v ladění A. Na tento basetový klarinet koncertoval Anton Stadler již 20. února 1788 ve vídeňském Burgtheateru. Pro něj zkomponoval W.A.Mozart svá vrcholná díla, Koncert A-dur KV.622 a Kvintet A-dur KV.581. Basetový klarinet se však v běžné koncertní praxi neujal, pravděpodobně pro svoji problematickou konstrukci způsobenou velkým tónovým rozsahem. Dnes se tyto nástroje běžně vyrábějí v obou klapkových systémech.

Snímek obrazovky 2014-07-08 v 9.51.30

Basetový klarinet v ladění A s Böhmovou mechanikou

Sdílejte tento článek:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Pin on Pinterest0